تولید و عرضه برنج های مازندران بارانی در کرمان

روش های نگهداری از برنج

برنج ایرانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

روش های نگهداری از برنج

طبیعتاً همه‌ی شما با ترفند های مختلفی که در مورد نگهداری از برنج خام و خیس خورده مرسوم است، آشنا هستید. از طرفی هم مطمئن نیستید که این ترفند ها و روش ها کاربردی و صحیح می‌باشد یا خیر. نگهداری از برنج خام یا پخته، تبدیل به معضلی شده است که با توجه به افزایش قیمت برنج علی الخصوص قیمت برنج ایرانی، تقریباً تمام افراد با آن گریبان‌گیر هستند. ما چندین روش و نحوه نگهداری از برنج خام و خیس‌خورده که بیشتر بین افراد رایج می‌باشد و مطمعنا به گوش شما هم آشنا است را برایتان نام برده و در مورد آن ها توضیح خواهیم داد:

نگهداری برنج در فریزر و یخچال

برای نگهداری برنج در فریزر و یخچال، باید آن را در کیسه پلاستیکی مثل زیپ‌کیپ‌ قرار داد و تا جایی که می شود هوا را خارج کرد. به این ترتیب می‌توان برنج را طی مدت زیادی در یخچال یا فریزر، سالم نگهداری کرد. اگرچه گفته شده است که با این روش برنج ماندگاری بالایی دارد، اما بهتر است آن را زودتر مصرف کنید.

نکته: توجه داشته باشد که کیسه‌های ذخیره‌سازی پلاستیکی برای برنج کاملاً خشک باشد، زیرا هرگونه رطوبت می‌تواند باعث رشد کپک روی دانه‌های برنج شود.
نگهداری برنج خام در یخچال

گفته شده که نگهداری برنج خام در یخچال، (به روشی که در پاراگراف قبل توضیح داده ایم) یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری برنج خام است. اما این روش مناسب مقادیر کمی از برنج می باشد در صورتی که مقدار برنجی که قصد ذخیره سازی و نگهداری آن را داریم زیاد باشد این روش پاسخگو نیست.

نگهداری برنج پخته شده در یخچال

برای نگهداری برنج پخته شده در یخچال می بایست حتما از ظروف درب دار استفاده شود. در غیر این صورت احتمال آلوده شدن برنج، به علت در تماس بودن برنج با دیگر مواد غذایی موجود در یخچال وجود دارد. نکته حائز اهمیت دیگر در این خصوص، این است که برنج را در طبقه ای قرار دهید که با مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و … در تماس نباشد. نکته: برنج اگر به خوبی در یخچال نگهداری شود کاملا سالم می ماند. زمانی که احساس کردید برنج سفت یا سخت شده است، بوی غیرطبیعی می‌دهد، سطح آن لزج شده است و… از مصرف آن خودداری کنید.

نگهداری برنج در بطری یا شیشه نوشابه

شاید عجیب باشد ولی نگهداری برنج در بطری نوشابه از بهترین روش ها‌ی نگهداری برنج محسوب می شود. دلیل آن چفت بودن درب آنها و جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت می باشد. اما این روش هم مانند نگهداری برنج خام در یخچال دارای ضعف و محدودیت می باشد، زیرا پاسخگویی نگهداری مقادیر زیادی از برنج نیست. نکته: فراموش نشود که بطری های نوشابه قبل از استفاده کاملاً شسته شده، تمیز و خشک باشند و زمانی که برنج را در بطری نوشابه می‌ریزید چندین بار به آن ضربه بزنید تا هوای اضافی بین دانه های برنج خارج شود.

نگهداری برنج در کیسه پلاستیکی و زباله

اگر قصد نگهداری برنج در کیسه پلاستیکی دارید، باید بدانید که این بسته‌بندی‌ها از نفوذ حشرات و رطوبت جلوگیری نمی‌کنند. زیرا به ‌راحتی توسط حشرات جویده و سوراخ می‌شود، در نتیجه عمر نگهداری برنج شما کم خواهد شد. بهترین توصیه‌ برای نگهداری از برنج ایرانی این است که، آن را در کیسه های پارچه ای، کنفی و مواردی از این قبیل، همچنین به دور از رطوبت، در جای خشک و خنک نگه ‌داری کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به روش نگهداری برنج در کیسه زباله فکر می کنید، آن را فراموش کنید. زیرا این کیسه ها به هیچ عنوان مقاوم نمی باشند و در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند. حتی ممکن است بوی نامطبوعی، ناشی از ماده های شیمیایی که در ساخت آن ها به کار گرفته شده است تولید کنند. طبیعتاً این فرایند ممکن عطر و طعم برنج را تغییر دهد، علاوه بر آن ممکن است خوردن برنج نگهداری شده در کیسه زباله موجب مسمویت و بیماری هایی از این قبیل شود. نکته: ساختار شیمیایی کیسه های زباله به گونه ای است که، حتی دور انداختن این کیسه ها نیز تنها موجب آسیب دیدن محیط زیست می شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.